Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

‘Smart mobility staat niet gelijk aan een betere bereikbaarheid’

‘Van modaliteit naar mobiliteit’ is het nieuwe credo in de mobiliteitsector. Smart mobility kan die omslag faciliteren. Hoewel dit tot op bepaalde hoogte een oplossing kan vormen voor het bereikbaarheidsprobleem in Nederland, neemt het ook weer nieuwe problemen met zich mee. Het is daarom erg belangrijk dat overheden de juiste kaders scheppen om smart mobility te faciliteren, meent Derck Buitendijk van Berenschot.

Op dit moment gaat smart mobility nog teveel over de technologiekant, denkt Buitendijk. Er wordt te weinig gekeken naar de benodigde governance – dus het overheidsbeleid – en het informatiemanagement – bijvoorbeeld het delen van de data en het opstellen van standaarden. “Smart mobility staat niet gelijk aan een betere bereikbaarheid en meer duurzaamheid.” Buitendijk geeft zijn visie op de kansen voor smart mobility tijdens het BusVision Congres op 11 oktober.

Positief?

Smart mobility omvat onder meer nieuwe mobiliteitsdiensten, Mobility as a Service, deelsystemen en zelfrijdende auto’s. In sommige definities wordt ook elektrisch rijden ertoe gerekend. Overheden en vervoerders veronderstellen nu vaak dat dit positieve gevolgen heeft op de bereikbaarheid van Nederland. Buitendijk twijfelt of dit wel zo vanzelfsprekend is. “Overheden moeten daarvoor wel de juiste randvoorwaarden scheppen en smart mobility koppelen aan maatschappelijke doelen.”

Concessies

Door die rol te pakken kunnen overheden ook eisen stellen aan de beschikbaarheid en betaalbaarheid van het vervoer. Zo blijft sociale inclusiviteit in stand. Voor dit kader hoeven overheden niet opnieuw het wiel uit te vinden, want volgens Buitendijk kunnen vervoerders de huidige concessiesystematiek voor het OV gewoon blijven gebruiken.

Buitendijk: “Concessies blijven belangrijk, maar hierin moet dan wel ruimte worden gelaten voor innovatie. Naast traditionele modaliteiten moeten ook nieuwe concepten in de concessie worden opgenomen en een concessie moet tussentijds aangepast kunnen worden. Dat kan nu al gewoon, de huidige wetgeving is helemaal niet zo beperkend.”

Toekomst OV

Hoewel de mobiliteitssector aan het begin van een grote transitie staat, is er vooral aan de beleidskant sprake van grote continuïteit en het doortrekken van de evolutie. Daarbij ziet Buitendijk smart mobility ook geen grote bedreiging vormen voor het traditionele openbaar vervoer, omdat er minder gebruikt zal worden gemaakt van OV of de fiets.

“Treinen, trams en bussen zijn in de grote steden zo efficiënt en onmisbaar dat ze altijd zullen blijven”, stelt hij. “Ik zie daar weinig mogelijkheden voor extra infrastructuur en ze kunnen dus niet volledig worden overgenomen door nieuwe concepten.” Maar door de markt geen regels op te leggen, kan bijvoorbeeld een wildgroei aan deelfietsconcepten ontstaan zoals in Amsterdam gezien is.

Bereikbaarheidsprobleem

Buiten de stad kan smart mobility wel degelijk een oplossing zijn voor het bereikbaarheidsprobleem, omdat hier nu al een gat aan het ontstaan is. “Juist daarom is zo belangrijk dat overheden hier kaders opstellen – net zoals ze nu voor het openbaar vervoer doen. De overheid heeft echt een cruciale rol.”

BusVision Congres 2018 banner

De leegloop op het platteland en de dichtslibbende steden blijken uitdagingen voor het openbaar vervoer. Vervoerders en mobiliteitsdienstaanbieders komen daar met technologische oplossingen, maar overheden moeten hier de controle op houden. Leer hoe dit kan tijdens tijdens het BusVision Congres, 11 oktober in Expo Houten. 

Meer nieuws

Slimme reisapp geeft advies op basis van gedrag en keuzes reiziger

Vervoerders proberen momenteel hun aanbod steeds beter te laten aansluiten bij de wens van de reiziger. Daarbij hoort een planner die daar op inspeelt. Léonie Heydenrijk-Ottens van de TU Delft houdt zich bezig met de ontwikkeling van deze intelligente app. In die app worden niet alleen alle OV-modaliteiten opgenomen, maar krijgen reizigers een persoonlijk advies… Lees verder ›

‘Informatie over storingen moet meer gedeeld worden’

Voertuigen en infrastructuur worden steeds slimmer en vervoerders krijgen enorm veel data over hun voertuigen en de gebruikte infrastructuur. Door slim om te gaan met die data, kan uitval worden voorkomen en noodzakelijk onderhoud worden voorspeld. “Je kunt wel heel veel meten, maar je moet daarna wel weten wat je met die data kan doen…. Lees verder ›

‘Op basis van reizigersstromen zijn concessies beter in te delen’

Reizigersstromen beperken zich niet tot één vervoerder, één concessiegebied of zelfs één modaliteit. Bij het verbeteren van het openbaar vervoer moet dus gekeken worden naar de hele reis van A naar B. Inzicht in reizigersstromen via OV-chipkaartdata kan dan helpen om de juiste analyses te maken. Bovendien kunnen overheden met die data toetsen of het… Lees verder ›