Chat with us, powered by LiveChat
Expo Houten

Bushalte 2.0 combineert OV met logistieke proces

In de huidige samenleving voldoen de bestaande bushaltes eigenlijk niet meer aan de norm. Om meer waarde toe te voegen aan het OV, moeten ook bushaltes aantrekkelijker gemaakt worden door hier meer diensten en services aan toe te voegen. Mick Walvisch, de oprichter van EVAnet, presenteert daarom dit jaar op BusVision zijn Bushalte 2.0/Nano Hub.

Walvisch heeft een nieuwe visie voor de traditionele bushalte. Op die locatie kunnen reizigers niet alleen de bus pakken, maar ook pakketten kunnen afleveren of ophalen. De hoeveelheid spullen die op internet wordt besteld neemt namelijk enorm toe. “Ik constateerde dat al die pakketjes dezelfde kant uitgaan als die bus”, legt Walvisch zijn idee uit. “Dus wil ik die bushalte omvormen tot een plek die aantrekkelijk wordt voor alle stakeholders.”

Voordelen

Het toevoegen van extra diensten aan een bushalte heeft volgens Walvisch verschillende voordelen. Ten eerste is het prettig voor de reizigers en de provincie, want het gebruik van het openbaar vervoer krijgt hierdoor meer waarde. Mensen die de hele dag niet thuis zijn weten zeker dat hun product wordt afgeleverd, maar ze hoeven niet speciaal naar een winkel om het pakket af te halen. Op de bushalte komen ze vaak toch twee keer per dag.

Tegelijkertijd heeft dit positieve voordelen voor de duurzaamheid. Het scheelt namelijk een flink aantal kilometers wanneer een flink deel van de pakketjes op dezelfde plek kan worden afgeleverd. En Walvisch heeft grotere ambities. Niet alleen wil hij het aantal kilometers van de bezorgauto’s verminderen, maar hij hoopt ook iets te doen tegen de hoeveelheid busjes.

Hoewel hij eerst alleen de bushalte bedacht had, heeft hij nu dus besloten om zelf een deel van het bezorgproces te gaan regelen. “De huidige logistieke bedrijven willen geen busje delen. Dus creëeren we aan de rand van de stad microhubs waar alle pakketjes aankomen. Daar combineren we en leveren aan de Bushalte 2.0/Nano Hubs.

Knooppunten

De provincie Zuid-Holland heeft onlangs de eerste drie haltes aangeschaft, die begin 2019 gerealiseerd moeten zijn. Walvisch benadrukt dat het beste gekozen kan worden voor plekken die zowel in stedelijke als landelijke ontwikkeling genoemd worden als knooppunt. Inmiddels loopt het onderzoek naar de mogelijke locaties waar de pilot zal gaan starten.

Op dit soort plekken komen al veel mensen bij elkaar en daar kan dus gemakkelijk waarde toegevoegd worden. Het gaat nu alleen om pakketjes bezorgen, maar Walvisch denkt dat zo’n locaties ook goed gebruikt kunnen worden door inwoners om bijvoorbeeld spullen te delen, als ontmoetingsplek en als locatie voor een openbare toilet. “Het is eigenlijk een postkoets 2.0. Ik breng de postkoets weer terug.”

Ontwikkeling app

Walvisch heeft bovendien plannen om dit idee te combineren met een OV-app die in ontwikkeling is voor een landelijke vervoerder. Walvisch wil in deze app ook een mogelijkheid opnemen dat reizigers kunnen zien waar hun pakje is, zodat ze tijdens het plannen van hun reis ook de levering van hun pakje kunnen plannen. Walvisch: “Zo willen we diensten toevoegen. Kleine dingen maken het verschil in het leven.”

Meer nieuws

Slimme reisapp geeft advies op basis van gedrag en keuzes reiziger

Vervoerders proberen momenteel hun aanbod steeds beter te laten aansluiten bij de wens van de reiziger. Daarbij hoort een planner die daar op inspeelt. Léonie Heydenrijk-Ottens van de TU Delft houdt zich bezig met de ontwikkeling van deze intelligente app. In die app worden niet alleen alle OV-modaliteiten opgenomen, maar krijgen reizigers een persoonlijk advies… Lees verder ›

‘Informatie over storingen moet meer gedeeld worden’

Voertuigen en infrastructuur worden steeds slimmer en vervoerders krijgen enorm veel data over hun voertuigen en de gebruikte infrastructuur. Door slim om te gaan met die data, kan uitval worden voorkomen en noodzakelijk onderhoud worden voorspeld. “Je kunt wel heel veel meten, maar je moet daarna wel weten wat je met die data kan doen…. Lees verder ›

‘Op basis van reizigersstromen zijn concessies beter in te delen’

Reizigersstromen beperken zich niet tot één vervoerder, één concessiegebied of zelfs één modaliteit. Bij het verbeteren van het openbaar vervoer moet dus gekeken worden naar de hele reis van A naar B. Inzicht in reizigersstromen via OV-chipkaartdata kan dan helpen om de juiste analyses te maken. Bovendien kunnen overheden met die data toetsen of het… Lees verder ›