Slimme reisapp geeft advies op basis van gedrag en keuzes reiziger

Vervoerders proberen momenteel hun aanbod steeds beter te laten aansluiten bij de wens van de reiziger. Daarbij hoort een planner die daar op inspeelt. Léonie Heydenrijk-Ottens van de TU Delft houdt zich bezig met de ontwikkeling van deze intelligente app. In die app worden niet alleen alle OV-modaliteiten opgenomen, maar krijgen reizigers een persoonlijk advies op basis van eerder reisgedrag, onverwachte situaties zoals het weer en zelfs drukte.

De ontwikkeling van deze app, genaamd My-TRAC (My-TRAvel Companion), wordt Europees opgepakt en het project valt onder Shift2Rail. Binnenkort zal de app al getest worden in Nederland, Griekenland, Spanje en Portugal. Heydenrijk werkt in zowel het Smart Public Transport Lab als het Delft Integrated Traffic & Travel Laboratory (DiTTlab) en licht de mogelijkheden van deze app toe tijdens het BusVision Congres op 11 oktober.

Aanpassen aan gebruiker

Er bestaan al een groot aantal reisapps, die steeds meer informatie geven en waar meer diensten aan worden toegevoegd. Zo geeft NS tegenwoordig de drukte in de trein aan en biedt Google naast traditioneel openbaar vervoer ook Uber aan. Het verschil met de My-TRAC app is dat deze reisbuddy zich kan aanpassen aan de gebruiker. “Op basis van gedrag en keuzes leert het de voorkeuren van de reiziger”, legt Heydenrijk uit.

Natuurlijk kan een app niet meteen beschikken over de voorkeuren van een reizigers. Om echter wel vanaf het begin een extraatje te bieden boven normale reisapps, wordt in My-TRAC gewerkt met profielen. Reizigers moeten vooraf enkele vragen beantwoorden, waarna ze in een bepaalde groep, of ook wel cluster, worden geplaatst. De reizigers met dat profiel hebben gewoonlijk dezelfde voorkeuren en behoeftes wanneer ze worden geconfronteerd met bepaalde situaties.

Voorspelling

Die clusters worden gebaseerd op anonieme reizigersstromen, maar ook op keuzes die reizigers eerder hebben gemaakt bij bepaalde situaties en adviezen. Door constant te analyseren hoe reizigers zich gedragen, kan steeds beter worden voorspeld hoe een reiziger reageert en wil reizen. Zo kan een passend voorstel gedaan worden.

Daarbij erkent Heydenrijk dat reizigers waarschijnlijk niet volledig in één profiel passen. Maar hoe vaker wordt gereisd, hoe beter het advies zal gaan passen bij de persoonlijke voorkeur van de reizigers. Het profiel van de reiziger wordt namelijk constant geüpdatet. “Al naar gelang je gebruik kan de app steeds beter je gedrag voorspellen.”

Pilots

De eerste pilots met deze app staan op de planning. In Nederland gebeurt dat in samenwerking met spoorvervoerder NS. Die pilots geven de onderzoekers veel informatie over de keuzes van reizigers. Maar om de app op bredere schaal te laten functioneren, hebben de onderzoekers ook geanonimiseerde reizigersstromen nodig. Op basis daarvan kunnen zij de clusters ontwikkelen.

Het is bovendien voordelig voor vervoerders om dit soort data beschikbaar te stellen, want zij kunnen het zelf ook weer gebruiken. Zij zullen op termijn namelijk geaggregeerde data uit de app kunnen halen over de reizigersstromen en dit helpt hen om de dienstregelingen en operatie van het vervoer verder te optimaliseren. “Het is een wisselwerking”, aldus Heydenrijk.

MaaS

My-TRAC is in eerste instantie een reisadviesapp voor al het openbaar vervoer. De app moet zorgen voor een naadloze integratie van al die diensten en slimme verbindingen tussen alle vervoerders en aanbieders van Mobility as a Service. “Dit moet uiteindelijk een internationaal reisplatform worden, waar reizigers ook hun reis kunnen boeken en betalen.”

BusVision Congres 2018 banner

Hoor alles over deze app en hoe die te gebruiken is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken tijdens het BusVision Congres, 11 oktober in Expo Houten.

morenews

OV Innovatieprijs: Slim algoritme van Lynxx voorspelt en voorkomt storingen

Iedereen maakt het weleens mee. Onderweg naar het station zien dat je trein op het laatste moment uitvalt door een wisselstoring. In de toekomst zou dit een stuk minder voorkomen, als het aan data-science bedrijf Lynxx ligt. Met slimme zelflerende algoritmes kunnen heel veel storingen voorspeld worden. Dit bespaart niet alleen veel ongemak voor de reiziger, maar… Lees verder ›

OV Innovatieprijs: Flexibel OV boeken in 9292-app met HaltetaxiRRReis

De flexibilisering van het openbaar vervoer neemt de komende jaren toe. Dunne provinciale lijnen zullen minder vaak rijden of helemaal verdwijnen. Precies op die ontwikkeling speelt Qarin in met de innovatie HaltetaxiRRReis, die in opdracht van de provincie Gelderland is ontwikkeld. Met deze vernieuwing is Qarin samen met 9292 genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt… Lees verder ›

OV Innovatieprijs: Zeeland Voordeel is het eerste abonnement dat meedenkt met de reiziger

Veel OV-abonnementen stammen nog uit de tijd van de strippenkaart. Volledig achterhaald, volgens Paul Engelbert van Transdev. Zeeland Voordeel is een abonnementsvorm die automatisch korting doorberekent op basis van het reisgedrag. Deze innovatie is genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 op 6 oktober in Houten. Bekijk de andere genomineerden en… Lees verder ›